pytanie zadane 21 grudnia 2016 w Turystyka przez użytkownika

plaża krynica

2 odpowiedzi

odpowiedź 21 grudnia 2016 przez użytkownika

Krynica Morska jest gminą i miastem położonym na Mierzei Wiślanej, pomiędzy Morzem Bałtyckim, a Zalewem Wiślanym w powiecie nowodworskim, województwo pomorskie. Jest to najmniejsza gmina w Polsce pod względem liczby ludności. Krynica Morska do roku 1958 była nazywana Łysicą, z niemieckiego Kahlberg. Możemy znaleźć tu liczne pola namiotowe, ośrodki wczasowe, pensjonaty oraz hotele i wille. Dodatkowo Krynica Morska to czysty klimat, powietrze obfitujące w jod, piękne piaszczyste plaże, wydmy oraz wody, które idealnie nadają się do żeglowania i posiadają obfite ilości ryb, a także bogate gatunki roślin i zwierząt.

Z historii miasta...

W XIII wieku okolice Krynicy Morskiej były zamieszkiwane przez słowiańskich Pomorzan i Prusów. Po wojnie trzynastoletniej i likwidacji panowania krzyżackiego na tym terenie Król Kazimierz Jagiellończyk nadał całą mierzeję miastu Gdańsk. Rozwój Kahlbergu jako kurortu morskiego rozpoczął się dopiero w 1840 roku kiedy to pięciu zamożnych kupców elbląskich założyło konsorcjum do spraw żeglugi po zalewie wiślanym, a szczególnie do obsługi linii Królewiec - Elbląg. Rok później parowiec o wdzięcznej nazwie "Jaskółka" przywiózł pierwszych gości letników do Kahlbergu. Konsorcjum zachęcone powodzeniem wycieczek, wybudowało pierwszą willę. Powoli następował rozwój kąpieliska, przybywało nowych domów, wybudowano duże molo, na plaży zbudowano łazienki oraz uruchomiono zakład serwujący kąpiele w grzanej wodzie morskiej.  Nazwę z Łysica na Krynicę Morską zmieniono w 1958 roku, a w 1975 włączono ją do województwa elbląskiego. Od 1999 roku należy do województwa pomorskiego. W 1991 roku połączono 3 miejscowości (Krynica Morska, Nowa Karczma i Przebrno) i utworzono gminę miejską. Krynica Morska otrzymała prawa miejskie.

Moje wspomnienie z Krynicy

Dobrze pamiętam jak pierwszy raz byłam w Krynicy Morskiej. Było to w 2006 roku...... To miasto spodobało mi się od razu. Piękne plaże, świeże powietrze, dostęp do morza, jak i do zalewu, kolorowe budynki.... czułam się tam bardzo dobrze. Z natury bardzo lubię podróże, ale nie tylko takie gdzie się wypoczywa przez cały czas, lecz także zwiedza i poznaje ciekawe miejsca w danym mieście. Chociaż, gdy przyjechaliśmy do Krynicy po raz pierwszy, od razu  poszliśmy (jak chyba większość turystów) na plażę. Wtedy nad morzem byłam po raz pierwszy, widziałam morze, czułam je....Wrażenie jest niezapomniane. A najpiękniejsze nad tu są oczywiście zachody słońca.

To co zaskoczyło mnie, kiedy wybraliśmy się pewnego dnia zwiedzić miasto, to dziki, które można napotkać przechadzając się blisko lasu. A tak się składa, że większość obszaru Krynicy to las, bo zajmuje on aż 16 % powierzchni. W sezonie letnim przyjeżdża tu bardzo wielu turystów, co widać przez zatłoczone uliczki, kolorowe wystawy i mnóstwo stoisk z pamiątkami.

dziki w krynicy

Dziki na jednej z dróżek prowadzących do centrum miasta.

Postanowiliśmy skorzystać także z rejsu statkiem po Zalewie Wiślanym. Trwał on zaledwie 40 minut, ale warto było znaleźć się pomiędzy jednym, a drugim miastem na środku wody. Z Krynicy można dopłynąć do Tolkmicka, Fromborka oraz Elbląga. W oczekiwaniu na statek, można zwiedzić port.

zalew wiślany

Za nami Krynica - podczas rejsu.

port krynica

Port jachtowy w Krynicy Morskiej.

bar koga

A tu możemy zjeść coś pysznego :) :) To chyba jedyny taki bar w Polsce, w kształcie wielkiego statku.

Ostatnim miejscem był port rybacki, którym Krynica Morska dysponuje. Mimo, że jest on niewielki, ryb na pewno tu nie brakuje :)

port rybacki

Port rybacki - Krynica Morska.

Nasza kilkudniowa wycieczka powoli dobiega końca i musimy pożegnać tą piękną miejscowość. Wyjeżdżając myślałam już tylko o tym, kiedy znów tam wrócę....

odpowiedź 21 grudnia 2016 przez użytkownika
edycja 25 kwietnia 2021 przez użytkownika

No i wróciłam do Krynicy Morskiej, tym razem na trochę dłużej i mogłam zwiedzić ją bardziej dokładnie. Mimo tego, że jest mała, to zawsze znajdę tu coś, co mnie zaciekawi. Zresztą nawet, gdybym nic tu nie znalazła to klimat i przyroda, zachęca mnie do tego, by tu zostać.... najlepiej na stałe. Ponieważ miałam teraz okazję zwiedzać to miasto w maju, pogoda była zmienna, raz zimno, raz ciepło, ale ogólnie bardzo mi się podobało. Na początek może kilka zdjęć z miejsca, w którym nocowaliśmy. Bardzo ładnie urządzona Willa, o pięknej nazwie i z miłą obsługą. Widać to zdjęciach.

willa amor

Miejsce, w którym nocowaliśmy.

willa Amor

Wewnątrz pokoju.

willa amor krynica

Wewnątrz pokoju - zdjęcie z drugiej jego strony.

Opiszę teraz kilka miejsc, które warto zobaczyć w Krynicy Morskiej.  Będąc na tegorocznej majówce postanowiliśmy zobaczyć inne miejsca, niż te które zwiedzaliśmy kilka lat temu. Do miejsca, którego nie ma nigdzie indziej w Polsce, tzn. do takiej nazwy należy jedna z ulic w Krynicy, a mianowicie ul. Teleexpressu. Jest to także jedna z najbardziej znanych ulic w tym mieście, najbardziej uczęszczanych przez turystów i najbardziej kolorowej ulicy. Znajduje się przy niej mnóstwo Willi, hoteli i pokoi do wynajęcia, a także osiedli mieszkaniowych. Ulicą tą dojdziemy na plażę.

ulica teleexpressu

ul. Teleexpressu w Krynicy Morskiej - jedyna taka w Polsce.

Przy tej ulicy znajduje się też piękny, mały Kościółek, który warto zobaczyć, chociaż od zewnątrz. Jest wykonany w prostym stylu, posiada malutką dzwonnicę, a w ciepłe, letnie dni msze święte odprawiane są na świeżym powietrzu z boku Kościoła, na ołtarzu wykonanym w kształcie łodzi.

kościół krynica

Kościół w Krynicy Morskiej.

ołtarz krynica morska

Ołtarz na zewnątrz wykonany z łodzi.

Kilka kilometrów od Krynicy w kierunku wsi Piaski znajduje się Wielbłądzi Garb - najwyższe wzniesienie na mierzei wiślanej (48,5 m n.p.m), z którego rozpościera się piękny widok na morze oraz Zalew Wiślany. Jest on bardzo porośnięty przez drzewa i krzewy, dlatego mieliśmy trudności ze znalezieniem właściwej drogi na sam szczyt. Jednak dla chcącego nic trudnego i udało nam się dotrzeć, a z góry oglądaliśmy przepiękne krajobrazy morskie, choć z pewną trudnością, przez zasłaniające widoki drzewa....

wielbłądzi garb krynica

Droga prowadząca na Wielbłądzi Garb.

las krynica

Złamane drzewo spotkane przy wspinaczce na wydmę.

wielbłądzi garb krynica morska

A po tym, musieliśmy się wspiąć, by dotrzeć na szczyt Wielbłądziego Garbu.

panorama morza

Widok z Wielbłądziego Garbu na morze - trzeba się dobrze przyjrzeć, by je zobaczyć.

Jeśli ktoś wybierałby się do Krynicy z dziećmi to na pewno znajdzie tu dla nich mnóstwo atrakcji m. in. Latarnia Morska, Park Linowy, Wesołe Miasteczko, które jest tu już od maja, a także przejazd  kolejką, która kursuje po wszystkich pobliskich okolicach.

pociąg krynica

W tle widzimy kolorową kolejkę zachęcającą do przejażdżki ulicami Krynicy.

Poza sezonem warto przyjść i posiedzieć sobie koło portu, popatrzeć na Zalew Wiślany, odpoczywać i wdychać świeże powietrze. Panuje tu wtedy dużo spokoju, a patrząc na Zalew nic nam go nie przysłania, gdyż o tej porze roku jest mało jachtów. W okolicy portu są spokojne plaże, gdzie można poczuć się jakby było się na plaży.... i bynajmniej nie w Polsce :) Gdy tam siedzieliśmy miałam wrażenie jakby czas się zatrzymał, cisza, spokój.... I właśnie takie miejsca są dla mnie wspaniałe i warto ich szukać.

port morski

Widok na port jachtowy w maju.

zalew wiśnamy

Plaża w tym zacisznym miejscu (od Zalewu).

zalew

Prawda, że egzotycznie? :)

Zmierzając do końca naszej wycieczki, napiszę jeszcze kilka słów o morzu oczywiście i zamieszczę zdjęcia. Gdy zobaczyłam ten widok od razu przypomniałam sobie jak byłam tu po raz pierwszy. Jeśli o morze chodzi to akurat ono dla mnie zawsze będzie takie samo i będę mieć z nim bardzo dobre wspomnienia. Zawsze będę chciała tu wracać. Mam też nadzieję, że każdy kto będzie tam przebywał wyniesie stąd dobre wspomnienia i będzie chciał tam wracać.

krynica morska morze

Ten widok przypomina mi to jak pierwszy raz byłam w Krynicy Morskiej.

droga nad morze

Droga na plażę - w maju jest tu naprawdę pusto.

zachód slońca w krynicy

Tego miejsca nie zapomnę do końca życia :)

morze baltyckie w krynicy morskiej