Pionki występujące w grze w szachy to kolejno (zaczynając od najsilniejszego):
1. Król (K)
Najwyższa figura z krzyżykiem na szczycie korony. Schwytanie króla to szach mat lub mat w skrócie. Strata króla to przegrana partia. Jest to też najsłabsza figura, ponieważ może przesuwać się tylko o jedno pole wokół własnej osi. Zbija bierki, ale nie może ustać na zagrożonym przez zbicie polu. Król może wykonać roszadę z wieżą.
2. Hetman (H)
Niższa od króla, ale też z koroną. Stoi obok króla na początku partii. Hetman może poruszać się po planszy w każdym kierunku o ile pól chce, jeżeli oczywiście nic nie stoi mu na drodze. To najsilniejsza figura na szachownicy. w dawnej Persji i Indiach był on nazywany wezyrem.
3. Wieża (W)
Stoją w rogach szachownicy i na początku rozgrywki są zablokowane przez inne bierki. Przesuwają się w dół lub bok po całej szachownicy, jeżeli nic ich nie blokuje. Nie mają możliwości przeskakiwania przez inne bierki, poza roszadą.
4. Goniec (G)
Dawniej nazyzane bishop, czyli biskup, co miało odzwierciedlać status duchowieństwa w średniowieczu, głównie z uwagi na ich miejsce na planszy, Stoją one zaraz obok króla i hetmana, czyli tak jak dawniej stanowił trzon warstwy rządzącej, gdzie księża byli najważniejszymi doradcami rządzących monarchów. Ruchy gońca to przód lub tył po przekątnej.
5. Skoczek (S)
To jeden z najsprytniejszych członków armii, który może przeskakiwać bierki. Jego ruchy przypominają literę L. Dzięki niemu gra jest bardziej dynamiczna.
6. Pionek
Jest ich na planszy aż 8 i stoją przed innymi figurami. To inaczej piechurzy, którzy są najmniej wartościowymi pionkami ze wszystkich. Poruszają się one tylko w przód, zaś zbijać mogą po bokach. Jeżeli pionek dotrze do końca planszy po stronie przeciwnika to natychmiast zmienia się w inną, dowolną figurę.