pytanie zadane 21 lipca 2017 w Gry przez użytkownika anonimowy

1 odpowiedź

odpowiedź 21 lipca 2017 przez użytkownika

Pionki występujące w grze w szachy to kolejno (zaczynając od najsilniejszego):

1. Król (K)  - najwyższa figura z krzyżykiem na szczycie korony. Schwytanie króla to szach mat lub mat w skrócie. Strata króla to przegrana partia. Jest to też najsłabsza figura, ponieważ może przesuwać się tylko o jedno pole wokół własnej osi. Zbija bierki, ale nie może ustać na zagrożonym przez zbicie polu. Król może wykonać roszadę z wieżą. 

2. Hetman (H) - niższa od króla, ale też z koroną. Stoi obok króla na początku partii. Hetman może poruszać się po planszy w każdym kierunku o ile pól chce, jeżeli oczywiście nic nie stoi mu na drodze. To najsilniejsza figura na szachownicy. w dawnej Persji i Indiach był on nazywany wezyrem.

3. Wieża (W) - stoją w rogach szachownicy i na początku rozgrywki są zablokowane przez inne bierki. Przesuwają się w dół lub bok po całej szachownicy, jeżeli nic ich nie blokuje. Nie mają możliwości przeskakiwania przez inne bierki, poza roszadą. 

4. Goniec (G) - dawniej nazwyane bishop, czyli biskup, co miało odzwierciedlać status duchowieństwa w średniowieczu, głównie z uwagi na ich miejsce na planszy, Stoją one zaraz obok króla i hetmana, czyli tak jak dawniej stanowił trzon warstwy rządzącej, gdzie księża byli najważniejszymi doradcami rządzących monarchów. Ruchy gońca to przód lub tył po przekątnej.

5. Skoczek (S) - to jeden z najsprytniejszych członków armii, który może przeskakiwać bierki. Jego ruchy przypominają literę L. Dzięki niemu gra jest bardziej dynamiczna.

6. Pionek - jest ich na planszy aż 8 i stoją przed innymi figurami. To inaczej piechurzy, którzy są najmniej wartościowymi pionkami ze wszystkich. Poruszają się one tylko w przód, zaś zbijać mogą po bokach. Jeżeli pionek dotrze do końca planszy po stronie przeciwnika to natychmiast zmienia się w inną, dowolną figurę. 

...