Marka to inaczej brand, czyli znak firmowy danego produktu bądź usługi. Marka jest bardzo ważnym aspektem produktu, a już na pewno jest ona ważna dla osób, które zwracają uwagę na daną markę danej firmy. Dlatego też marka jest najważniejszym instrumentem współczesnego marketingu, a właściwie jego centralnym punktem, bez którego nie sposób sobie wyobrazić działań promocyjnych i prowadzenia biznesu w warunkach konkurencji rynkowej.
To, że dany produkt posiada markę i jest nią oznaczony, pochodzi już od czasów antycznych, gdzie znakowano wytwarzane przez ówczesnych ludzi np. cegły lub garnki. Markowanie produktów rozwinęło się później dopiero w średniowieczu i były to wówczas symbole cechowe. W bliższych nam czasach w USA również używano marki, by oznaczać bydło pochodzące od danego hodowcy, co zresztą robi się do dziś.
Nadawanie marki danym produktom jest najlepszym sposobem zdobywania i utrwalania przewagi konkurencyjnej oraz budowania lojalności klientów, a patrząc w przyszłość marka maksymalizuje dochody firmy. Dlatego też każda firma będzie traktowała markę jako najwartościowszy majątek i najważniejszą inwestycję swojej firmy.
- Logo marki Kubota -
Marka = firma/produkt + wyobrażenie o nim. Marka to wartość, reputacja, skojarzenia, opinie, odczucia, marzenia, złudzenia. Przeciwieństwem produktów markowych, posiadających markę, są produkty bezmarkowe, uważane za gorszej jakości.
Przykłady polskich marek (więcej na WCP):
- Amica
- Galicja
- Łucznik
- MPM
- Bakoma
- Cedrob
- Cisowianka
- Dawtona
- Emix
- Gusto
- Hermes
- Kopernik
- Kupiec
- Mlekovita
- Olewnik
- Prymat
- Vobro
- Drutex
- Barwa
- Bielenda
- Eveline
- FM Group
- Lirene
- Ziaja
- Marioinex
- Altom
- Dafi
- Gerlach
- MaxCom
- Alior Bank
- PEKAO
- Chata Polska
- Dino
- Neonet
- Vobis
- Brand24
- Świstak
- Helion
- TVP
- Badura
- Batycki
- CCC
- Kubota
- Yes
- Wielton
- Columbus Energy
- Enea
- Grupa Azoty
- Lotos
- PKP
- GAL