pytanie zadane 14 lutego 2017 w Zdrowie i uroda przez użytkownika anonimowy
Czy to prawda, że w ciągu świąt możemy przytyć 2-3 kg? Co jeść, czego nie jeść w święta, by nie traciła na tym nasza waga?

1 odpowiedź

odpowiedź 14 lutego 2017 przez użytkownika

Święta to dla wielu z nas najbardziej kaloryczny czas w ciągu roku, jednakże nie potrafimy sobie odmawiać wielu pysznych potraw. Te najważniejsze i tradycyjne z nich mają następującą ilość kalorii (w 100 g):

- pierogi - 250
- babka - 432
- makowiec - 348
- śledź w oleju - 301
- śledź w śmietanie - 301
- sałatka jarzynowa - 187
- bigos - 119

Z tego wynika, że w święta jemy około 5-6 tysięcy kilokalorii. Oczywiście nie jest możliwe, byśmy przez 2-3 dni świąt przytyli 2-3 kg, ponieważ to za szybko. Jeżeli po świętach Twoja waga wskazuje jednak więcej może to być spowodowane tym, że zaczynamy świętować dużo przed świętami i po nich (spotkania opłatkowe w pracy) lub tym, że jemy dużo słonych potraw, które zatrzymują wodę w organizmie. Waga jest zazwyczaj zwiększona poprzez jedzenie słodyczy i deserów oraz gazowanych napoi. 

Jeżeli chodzi o to jakie produkty są bardziej szkodliwe: tłuszcze czy cukry to sprawa ma się następująco. 

Cukry Tłuszcze
1 g = 104 kcal 1 g = 9 kcal
Jedząc węglowodany rośnie nam poziom
glukozy we krwi, reaguje na to insulina,
która tworzy i magazynuje tłuszcz zapasowy oraz blokuje jego spalanie
Jedząc tłuszcze przechowujemy energię w postaci
cukrów prostych. W tkance tłuszczowej nie może być magazynowany tłuszcz, dlatego magazynowana jest jego optymalna ilość.
Słodkich rzeczy jemy coraz więcej Tłuszczami w końcu się najemy
Ogranicz cukier stołowy, syrop glukozowo-fruktozowy, fruktozę, oczyszczoną skrobię i białą mąkę

Podczas świąt natomiast na pewno warto jest jeść: pierogi z kapustą i grzybami (błonnik, witaminy, kwas foliowy), karpia (kwasy omega-3, białko, witaminy), kapustę z grochem (witaminy, błonnik, białko, minerały), śledzie (kwasy omega-3, białko, witaminy, fosfor, magnez), barszcz czerwony (jest lekkostrawny i kaloryczny) i kompot z suszu (błonnik, witaminy, potas). Natomiast w razie przejedzenia można zastosować napar z majeranku

...