walutomat

pytanie zadane 5 listopada 2015 w Kuchnia przez użytkownika anonimowy
Co warto wiedzieć o poszczególnych rodzajach ryżu?

1 odpowiedź

odpowiedź 5 listopada 2015 przez użytkownika

Można wymienić kilka rodzajów ryżu, opiszę je poniżej. Kupując ryż jego rodzaj znajdziemy na opakowaniu (powinna tam być zamieszczona taka informacja). Ryż najwyższej jakości zawiera nie więcej niż 5% uszkodzonych ziaren, standardowy ma ich do 15%, spożywczy 25%, a spożywczy o zwiększonej ilości uszkodzonych ziaren do 40%. 

Robiąc zakupy najczęściej spotykamy takie rodzaje ryżu, jak:

ryż długoziarnisty, który jest twardy i błyszczący. Po ugotowaniu jest suchy i ziarnisty.

ryż parboiled to pełnowartościowy ryż z mnóstwem witamin. Trudno go rozgotować, jest wydajny i nie lepi się. Taki rodzaj ryżu został poddany obróbce pary wodnej, dlatego zachowuje mnóstwo składników odżywczych.

ryż o kulistych ziarnach po ugotowaniu robi się bardzo miękki. Idealnie pasuje do risotto, kasz ryżowych oraz słodkich potraw.

ryż naturalny to ryż łuskany, z kiełkiem i srebrzystą błonką. Ma brązowy lub czerwono - brązowy kolor. Jego czas gotowania jest długi i wynosi około 50 minut. Po ugotowaniu trzeba go szybko spożywać, gdyż olej z jego kiełków szybko żółknie. 

ryż wstępnie gotowany, jak sama nazwa mówi być gotowany, a potem wysuszony. Łatwo się łamie i krótko gotuje (około 3 - 5 minut), ale równie łatwo rozpada. 

ryż w torebkach to zazwyczaj ryż kulisty lub długoziarnisty. Gotuje się go w torebkach. czas gotowania jest dość krótki. Jego zaletą jest to, że się on nie przypala. 

ryż basmati o długich i cienkich ziarnach, który po ugotowaniu staje się sypki i aromatyczny. Idealnie nadaje się do dań orientalnych z drobiu, mięs, ryb i owoców morza.

ryż jaśminowy o białej barwie i kwiatowym zapachu, który również nie skleja się podczas gotowania. Nadaje się do dań mięsnych, warzywnych i ryżowych deserów. 

ryż arborio ma krótkie i okrągłe ziarna z dużą ilością skrobi. Dobrze wchłania wodę i pęcznieje, dlatego nadaje się idealnie na risotto i do farszu. 

Porcja ryżu (przed ugotowaniem, gdyż po nim ryż waży 3 razy więcej!) dla jednej osoby wynosi:

- 50 g jako dodatek,

- 75 g jako danie główne,

- 30 g do zupy lub słodkich potraw.

...