revolut
pytanie zadane 17 stycznia 2017 w Sport przez użytkownika anonimowy
Jak przygotować się do biegów?

1 odpowiedź

odpowiedź 2 lutego 2017 przez użytkownika

Dobre pytanie, ponieważ choć bieganie może zacząć każdy, to jednak w większość przez nieodpowiednie przygotowanie, często kończy się to urazami. Szacuje się, że jest to nawet 80% osób, które zaczęły przygodę z bieganiem w ciągu ostatniego roku. 

Jeżeli chcesz profesjonalnie zajmować się bieganiem, powinnaś zacząć od zrobienia podstawowych badań, czyli morfologii, poziomu cukru we krwi, EKG serca, próby wysiłkowej, badanie poziomu minerałów i spirometrię. By dobrze się przygotować do biegania, najpierw zacznij chodzić codziennie na regularne spacery, po to by aparat ruchowy nabrał wytrzymałości. Jest to bardzo ważne, ponieważ podczas biegu stopa osoby, która waży powiedzmy 70 kg, będzie odczuwała ciężar 200 kg. 

Na początek przyjmij zasadę 3x30x130, czyli, że w tygodniu robisz 3 treningi po pół godziny i nie mogą one przekraczać tętna 130 pulsów (tyle daje swobodna rozmowa podczas biegu, jeśli dasz rade biec i rozmawiać to wszystko ok i puls nie zostanie przekroczony, ale możesz też użyć pulsometru). Biegaj po miękkiej nawierzchni, jak żużel czy droga w lesie. Stawy będą za to wdzięczne. Po treningu koniecznie poświęć 10 minut na rozciąganie (rozciągamy się jak mięśnie są jeszcze rozgrzane). 

Może o tym nie wiesz, ale biegaczom często krwawią sutki. I nie ma w tym nic dziwnego, tak po prostu się dzieje, a by temu zaradzić należy dobrać odpowiedni stanik sportowy (kobiety) lub nakleić plastry ochronne, posmarować nawilżającym kremem (mężczyźni). Dbaj również o swoje mięśnie i przed oraz po treningu dostarcz im niezbędnych węglowodanów łatwoprzyswajalnych. Bieg to utrata nawet 600-800 kcal (u 70 kg osoby). Dodatkowo, by ochronić swoje mięśnie przed rozpadem, czyli katabolizmem dostarczaj sobie 1,2-1,5 g białka na każdy kg masy ciała. Znajdziesz je w jajach, drobiu, rybach, soi, orzechach i warzywach strączkowych. Energii dostarcza nam też tłuszcze, które również wzmocnią odporność, a znajdziesz je w tłustych rybach morskich, oliwie, oleju lnianym, oliwkach, awokado, migdałach i wspomnianych już wcześniej orzechach. 

Ponadto przydać się jeszcze może kilka przedmiotów, które znajdziesz w apteczce lub jeśli ich nie masz koniecznie je kup, bo na pewno się przydadzą. Są to wazelina, maść rozgrzewająca na otarcia i kontuzje, plastry, bandaż, kompres żelowy, krople do oczu, gdyby nam coś w nie wpadło. 

...