pytanie zadane 25 grudnia 2016 w Zdrowie i uroda przez użytkownika anonimowy

1 odpowiedź

odpowiedź 26 grudnia 2016 przez użytkownika

Melatonina to tzw. hormon ciemności. Wytwarzana jest ona przez szyszynkę i składają się na nią 5-8 mm wielkości komórki leżące w mózgu i otrzymujące sygnały z oczu mówiące o tym, że jest już noc. Gdy poziom melatoniny się zwiększa robimy się wtedy senni. W ciągu dnia funkcjonujemy poprawnie, ponieważ światło słoneczne hamuje rozwój melatoniny. Dzięki niej nasz organizm wie kiedy jest dzień, a kiedy noc. 

Zarówno niedobór, jak i nadmiar melatoniny może szkodzić naszemu organizmowi. Niedobór melatoniny sprawia, że praca naszego mózgu zostaje zaburzona i mogą pojawiać się napady padaczkowe, halucynacje czy depresja. Jeśli mamy nadmiar melatoniny zazwyczaj w naszych snach pojawiają się różne dziwne, nierealne sny. Objawy niedoboru melatoniny mogą się nasilać w czasie zimy, gdy podatność na światło słoneczne jest mniejsza. Wówczas po konsultacji z lekarzem może być podawany hormon melatoniny doustnie, albo można skorzystać z fototerapii, czyli terapii światłem. 

Badania dowodzą, że największy wpływ na produkcję melatoniny ma światło niebieskie, czyli te które jest emitowane przez nowoczesne lampy, ale też przez ekrany telewizorów czy komputerów. Dla dzieci jednak jest najlepiej, by zasypiały w ciemności, gdyż zasypiając przy włączonej lampce, będą się tylko wierciły z boku na bok i zanim zasną minie wiele czasu. Dzieci w wieku około 14 lat zazwyczaj kładą się spać później i wstają później, gdy właśnie wtedy przestawia się ich zegar biologiczny. Trwa to do około 21 roku życia. 

Produkcję melatoniny w naturalny sposób można zwiększyć poprzez:

- ciemność, zwłaszcza w godzinach wieczornych mało przebywajmy przy oświetlonym świetle, unikać świecących ekranów, zaś jeśli musimy palić światło niech ma ono odcień pomarańczowy lub żółty,

- ćwiczenia (aktywność fizyczna), które podnoszą poziom melatoniny,

- dieta, a szczególnie spożywanie takich produktów jak cebula, wiśnie, banany, kukurydza, ryż, owies, mięta, tymianek, szałwia, werbena cytrynowa i czerwone ****. 

...