ETAP II
To czas na wprowadzenie dziecku wyrażeń dwuwyrazowych. Zasada nauki jest taka sama z tym, że pokazujemy dziecku połączenie dwóch słów np. pomarańczowy sok, wesoła mama itp. Najpierw wprowadzamy wyrażenia z kolorami, potem przeciwieństwa np. gruby - chudy, mały - duży, następnie zestaw słów pusty kubek - pełny kubek, długie włosy - krótkie włosy itd.
ETAP III
Teraz pora na proste zdania. Do tego etapu należy przygotować sobie kilka kart ze słowami: "jest" oraz "są". Z pojedynczych kart wybieramy 5 imion lub nazw zwierząt, owoców itp., 5 kart z przymiotnikami oraz 5 kart ze słowem "jest". W ten sposób układamy proste zdanie np. Mama jest wesoła. Możecie również od razu napisać całe proste zdanie na kartce i je przeczytać oraz pokazać dziecku. Choć ja jestem zdania, że lepiej wybierać wyrazy z już zrobionych, gdyż jest wtedy więcej zabawy. To dziecko może wybrać np. jeden z przymiotników lub rzeczowników, tworząc w ten sposób własne zdania. Dzięki temu będzie bardziej chciało się uczyć i poznawać nowe zastosowanie znanych mu już słów. Często zmieniajmy rzeczowniki oraz przymiotniki do układania zdań.
Proste zdania pokazujemy na tej samej zasadzie co pojedyncze słowa i też przez 5 dni. Następnie wycofujemy dwa zdania i dodajemy dwa nowe. Jak widać kart musi być sporo, by dziecko nauczyło się jak najwięcej. Można również zrobić z dzieckiem książeczkę prostych zdań. Niech znajdzie się w niej np. codzienny rozkład dnia dziecka. Na jednej stronie znajduje się proste zdanie, a na drugiej ilustracja. Można ją zastąpić Waszym zdjęciem i podpisać np. Ania jest wesoła. Czytamy ją dziecku przez kilka dni, po czym dodajemy w niej nowe "rozdziały".
ETAP IV
Przechodzimy dalej i zaczynamy układać rozbudowane zdania. Do prostych zdań dodajemy dodatkowe rzeczowniki oraz czasowniki i układamy zdania typu: Mała Basia pije mleko, Wesoła Ania pije sok pomarańczowy. Następnie możemy zacząć dodawać do tych zdań przyimki: w, na, do, za... itd. Np. Czerwone auto jedzie do domu.
Mogą to być również wyrazy śmieszne i absurdalne. Ważne, by nasze dziecko dobrze się bawiło i rozumiało sens czytanych zdań, śmiało się, gdy coś jest nie poprawnie złożone i poprawiało to np. Duży słoń pije żółte mleko. Również i w tym przypadku mogą to być książeczki lub zdania.
ETAP V
To ostatni etap metody Glenna Domana. Nazywa się go etapem książeczek. Teraz możemy już stworzyć wspólnie z dzieckiem swoją pierwszą, własną książeczkę. W końcu znamy już tyle wyrazów....
Książeczka taka powinna zawierać od 50 do 100 słów. Ważne, by na jednej stronie znajdowało się jedno zdanie, a na drugiej ilustracja do tego zdania. Litery nie mogą być za małe, dobrze jeśli będą miały około 2 cm wysokości. Możemy również kupić książeczki dla dzieci, ale pamiętajmy by wybierać takie, które i nas (dorosłych) interesują. Książeczkę czytamy przez kilka dni, a następnie pora na nową.
Teraz wyjaśnię to o czym pisałam na początku pierwszej części wpisu o metodzie Glenna Domana. Chodzi mianowicie o to od kiedy zacząć nauczać dziecko czytać. Opisuję to dopiero teraz, gdyż po przeczytaniu cz.1 wiecie już jak wyglądają napisy i co z nimi robić. Ważne! Poniżej przedstawiam momenty rozpoczynania czytania w poszczególnym wieku. To znaczy, że jeśli dziecko ma np. 7 m-cy zaczynamy od krótkich sesji i mniejszej ilości słów, zaś jeśli zaczęliśmy od noworodka postępujemy dalej zgodnie z Etapami od I do V opisanymi wcześniej. A więc jest kilka etapów i zaraz wymienię je po kolei.
NOWORODEK = ETAP ZEROWY "0"
Można zacząć już od kilku dni po narodzinach, choć nie jest to czytanie, a raczej wzrokowa stymulacja. Dziecko wzrokiem podąża za kartką. W tym "zerowym" etapie należy przygotować siedem kart o wymiarach 15 x 60 cm i dużymi literami napisać siedem słów najczęściej używanych, czyli np. mama, tata....
Pokazywanie polega na tym, że pierwszego dnia pokazujemy i wymawiamy pierwsze słowo np. mama 10 razy. Drugiego dnia drugie słowo itd. Codziennie jedno słowo pokazujemy 10 razy. Cykl powtarzamy przez około 3 tygodnie. Potem wybieramy siedem nowych słów i robimy to samo.
3 - 6 MIESIĘCY = ETAP I
Jest ścieżka czytania, którą opisałam w pierwszej części. Zaczynamy ją gdy dziecko ma od 3 do 6 m-cy.
7 - 12 MIESIĘCY = ETAP I
Jeśli zaczynamy z dzieckiem w takim wieku, to będzie to również etap I, z tym, że sesje pokazywania będą krótsze. Dziecko ma wtedy taki okres, że długo nie skupia swojej uwagi, więc pokazujmy mu dziennie np. 10 - 15 słów, a nie 25.
12 - 18 MIESIĘCY = ETAP I
Tu również sesje będą krótkie, ale i będzie mniej słów. Oczywiście jeśli zaczynamy naukę od tego wieku. Jeśli prowadzimy ją np. od 3 miesiąca życia dziecka, postępujemy zgodnie z etapami od I do V.
18 - 30 MIESIĘCY = ETAP I
Spośród słów wybieramy tylko te, które dziecko lubi najbardziej. Wtedy jest bardziej zainteresowane i można szybciej przejść od pojedynczych słów do prostych zdań.
30 - 48 MIESIĘCY = ETAP I, II, IV i V
Tu zaczynamy od pojedynczych słów, ale szybko przechodzimy do wyrażeń dwuwyrazowych, poprzez zdania, aż do tworzenia książeczek.
48 - 72 MIESIĄCE
To ostatni czas na wprowadzenie nauki czytania. Zaczynamy od słów z wyrażeniami, które najbardziej interesują dziecko. Następnie pokazujemy dziecku karty z nazwami owoców i pytamy: "Gdzie jest jabłko?" lub "Co jadłeś/aś dziś na śniadanie?" itd. Dziecko pokazuje napis po czym go czyta.