pytanie zadane 23 maja 2016 w Zdrowie i uroda przez użytkownika anonimowy

1 odpowiedź

odpowiedź 23 maja 2016 przez użytkownika

Dziś krótki wpis odnośnie zdrowego odżywiania się. Przedstawię najważniejsze zasady żywieniowe w formie dekalogu. Oczywiście wiedzmy o tym, że dieta dla każdego człowieka powinna być zrównoważona i pełna. Chodzi o to, że powinna składać się z różnorodnych pokarmów, które zawierają odpowiednią ilość cukrów, tłuszczów i białek, ale również soli mineralnych i witamin. 

"Dekalog" żywieniowy zdrowego człowieka
 

1. Warzywa i owoce jedzmy co najmniej 3 razy dziennie (500 - 700 g /dorosła osoba). Najlepiej te świeże, ale również mrożone, ewentualnie suszone. Zawierają one dużo witamin, soli mineralnych oraz błonnika. 

2. Warzywa gotujmy bez wody. Jest to najlepsze rozwiązanie. Gotujmy warzywa na parze, gdyż zachowują one wtedy wartości odżywcze. Gotowanie w wodzie niszczy około 75% zawartej w warzywach witaminy C.

3. Kupujmy młode i chude mięso. Jest ono pełnowartościowym źródłem białka i witamin z grupy B, a także cynku i żelaza. 

4. Zamieńmy chleb biały na pełnoziarnisty.

5. W miarę możliwości zrezygnujmy z masła, majonezu, tłustych serów. Za to używajmy serów chudych, jogurtów o obniżonej zawartości tłuszczu i półtłustego mleka. Lepsze będą również tłuszcze roślinne niż zwierzęce. 

6. Unikajmy smażenia! Wtedy mięso wzbogaca się o dodatkowe 60% tłuszczu z patelni.

7. Zrezygnujmy z soli! Sól jest odpowiedzialna za powstawanie wielu dolegliwości, m.in.: nadciśnienia. Porcja soli na dzień nie powinna przekraczać łyżeczki, czyli 6 g. Jeśli już musisz solić, zwykłą sól zastąp tą ziołową.

8. Pijmy wodę! Co dzień spożywajmy jej co najmniej 1,5 litra. Niech to będzie woda niegazowana.

9. Miej umiar w słodyczach. Ograniczaj również napoje gazowane.

10. Nie siedźmy w domu! Aktywny odpoczynek to również odpoczynek, zatem wchodźmy na spacery, pływajmy, tańczmy, biegajmy. Każdy niech znajdzie coś dla siebie.
 

Myślę, że te zasady przydadzą się każdemu niezależnie od wieku. O zdrowie warto dbać zawsze. Przygotowujmy potrawy zdrowe, bez nadmiernej ilości tłuszczu, przygotowywane najlepiej na parze, bez soli, za to bogate w witaminy. 

...