seohost
pytanie zadane 7 czerwca 2020 w Różne przez użytkownika

1 odpowiedź

odpowiedź 7 czerwca 2020 przez użytkownika

Ćwiczenia aparatu mowy u dzieci, które tego potrzebują, są bardzo ważne. Nauka poprawnej wymowy wszystkich dźwięków, głosek, liter jest długotrwała, ale nie musi być nużąca i dziecko nie musi kojarzyć jej jako czegoś co musi robić, a nie chce bądź nie lubi. Ćwiczenia logopedyczne mogą być wspaniałą zabawą i możemy wykonać je również samodzielnie w domu. Wystarczy, że wiemy z jakim problemem zmaga się nasze dziecko i co musimy ćwiczyć, by dobrze mówiło. 

Zazwyczaj najwięcej dzieci ma problem z wymową dźwięków z szeregu szumiącego (sz, ż, cz, dż), szeregu syczącego (s, z, c, dz) oraz z wymową głoski r. Poniżej przedstawię kilka ćwiczeń dla poszczególnych szeregów, które możecie wykonać z dzieckiem wspólnie w domu. Zanim zaczniemy jednak wykonywać właściwe ćwiczenia, należy zrobić rozgrzewkę. 

Rozgrzewka polega na wykonaniu zabaw oddechowych oraz artykulacyjnych, by rozgrzać buzię i język. Zabawami na rozgrzewkę mogą być:

Zadania oddechowe:

- Burza w szklance wody
Nazwa tej zabawy powinna mówić sama za siebie i polega na tym, że dziecko dmucha przez słomkę zanurzoną w szklance wody (to ćwiczenie można również wykonać kiedy dziecko pije herbatę, kakao, sok itp.). Możemy też bawić się, że dziecko dmucha przez jakiś czas, a na hasło 'stop' przestaje. Pamiętamy, by dziecko przy tej zabawie wciągało powietrze nosem, a wydychało je przez rurkę. 

- Ogniste kule
W tej zabawie dziecko dmucha ustami na papierowe, zrobione z bibułki lub styropianowe kulki, czyli na tytułowe ogniste kule i próbuje odepchnąć je jak najdalej od siebie. Pamiętamy, by dziecko przy tej zabawie wciągało powietrze nosem, a wydychało je przez usta ułożone w dzióbek. 

- Czarodziejski oddech
Dziecko dmucha na każdy ze swoich paluszków, czaruje go swoim oddechem. Pamiętamy, by dziecko przy tej zabawie wciągało powietrze nosem, a wydychało je przez usta. 

- Dmuchanie piłeczki do kubeczka
dmuchanie piłeczki do kubeczka


Zadania artykulacyjne:

- Liczenie językiem ząbków

- Naśladowanie odgłosów zwierząt np. parkanie jak konik

- Język maluje podniebienie

- Mycie ząbków za pomocą języka

- Dmuchanie np. na piórko, piłeczkę, wiatraczek

- Uśmiechanie się szeroko

- Ryjki i uśmiechy
Dziecko na przemian wypowiada głoskę u mocno przy tym ściągając wargi, a następnie głoskę i szeroko rozciągając usta. 

- Wykonujemy ćwiczenia z ilustracji
Dziecko losuje wcześniej przygotowane karty i wykonuje zadania jakie się na nich znajdują np.: filiżanka z gorącą herbatą - dmucha na nią, by ją ostudzić, konik - parska jak koń, źrebak - kląska, ziewająca buzia - ziewa, balonik - wypuszcza powietrze z nadętych policzków, sowa - pohukuje jak sowa, wóz strażacki - wydaje dźwięk wozu e-o-e-o lub karetki pogotowia i-o-i-o,całus - cmoka itd. 

Teraz po rozgrzewce logopedycznej przedstawię kilka ćwiczeń właściwych skierowanych na poszczególne szeregi. 

1. Artykulacja szeregu szumiącego - sz, ż, cz, dż
Przy tych ćwiczeniach język dziecka ułożony jest w tzw. łyżeczkę z bokami dociśniętymi do bocznych dziąseł. Powietrze podczas wymawiania wypływa wąskim strumieniem przez przednie zęby. 

- Wyłapujemy głoskę sz z opowiadania
Rodzic czyta opowiadanie, a dziecko gdy usłyszy głoskę sz to ją wypowiada. Oczywiście dziecko może wyłapywać też inne głoski np. dż, ż lub cz. Opowiadanie można znaleźć w internecie, ale również dobrze sprawdzi się to z dziecięcej książeczki z domu. 

- Co szumi?
Dziecko wypowiada szszsz... po naszym zdaniu np. Szumi morze - szszsz..., Szumi las - szszsz..., szumi woda, szumi wiatr, szumią drzewa, szumią liście, szumię ja, szumisz ty, szumi mama, szumi tata, szumi miś itp. 

2. Artykulacja szeregu syczącego - s, z, c, dz
W tych ćwiczeniach musimy pamiętać, żeby język spoczywał na dole jamy ustnej, a jego czubek dotykał lekko dolnych zębów, zaś boki języka są uniesione. Pamiętamy też o wargach, które są rozciągnięte, a ząbki delikatnie złączone. 

- Klaśnij, gdy usłyszysz ś
Wymieniamy różne nazwy przedmiotów, podajemy dziecku różne słowa, a ono gdy usłyszy głoskę ś klaska w dłonie. Przykładowe słowa: samolot, śnieg, skarpety, siatka, samochód, sadzawka, sieć, sosna, śmiech, siedem, samowar itp. 

- Powtarzamy wierszyk np. "Smok w sklepie"
Smok do sklepu był wysłany
po dwie miski i banany.
W sklepie spotkał dwa jagnięta,
o sprawunkach nie pamiętał.
Mama smoka posmutniała,
tak sprawunki skwitowała:
Nie ma sera, nie ma misy.
Oto notes. W nim rób spisy.

3. Artykulacja głoski r
Głoska r powstaje wskutek szybkich i delikatnych uderzeń czubka języka o wałek dziąsłowy, który znajduje się za górnymi zębami. Język dobrze jak pozostaje szeroki, a jego boki dotykają zębów trzonowych. Pamiętamy, by przednia część języka była ruchliwa i elastyczna.

- Naśladowanie odgłosów
Przykładowe odgłosy do naśladowania: ryba - plum, indyk - gul, bocian - kle, kalosze - klap, mycie - chlap, jazda koniem - patataj itp. 

- Śpiewanie melodii na sylabach
la la la
lo lo lo
le le le
lu lu lu 
ly ly ly

- Szybkie powtarzanie
Dziecko powtarza najszybciej jak potrafi:
nalapatada, nolopotodo, nelepetede, nuluputudu, nylypytydy 
bda, bdo, bde, bdu, bdy
bda - pta
bdo - pto
bdu - ptu itd. 

- Zabawy dźwiękonaśladowcze
Dziecko naśladuje np.
śpiew ptaków - tri li li
grę na trąbce - tra ta ta
warczenie psa - wrr
traktor - tur tur tur
lot ptaków - fru fru
ćwierkanie - ćwir ćwir
odgłos świnki - chrum chrum
dźwięk dzwonka - dryń dryń
chrupanie - chrup chrup
szorowanie - szur szur
zapalanie światła - pstryk itp. 

...