W tym przykładzie posłużę się programem Writer, który jest edytorem tekstu wchodzącym w skład pakietu LibreOffice.
Aby zapisać plik tekstowy w tym programie do formatu PDF, najszybciej można to zrobić używając specjalnego przycisku, który znajduje się na podstawowym pasku narzędzi (z logo programu Acrobat Reader, firmy Adobe która stworzyła format PDF):

Po jego kliknięciu wskazujemy lokalizację na komputerze, gdzie ma się zapisać eksportowany (konwertowany) plik PDF. I już zrobione.
Program Writer posiada również rozbudowaną funkcję eksportu do PDF. Można się o tym przekonać wchodząc z paska menu kolejno w Plik -> Eksportuj jako -> Eksportuj jako PDF...

Otworzy nam się okno z ustawieniami, zaawansowanego eksportu pliku tekstowego do pliku PDF

Można tutaj ustawić zakres stron (np. jeśli chcemy przekonwertować tylko kilka wybranych stron tekstu na pdf), dodać znak wodny czy ustawić kompresję pliku PDF. Ta opcja jest raczej dla zaawansowanych i wymagających użytkowników. W większości przypadków, pierwszy sposób na eksport, będzie najbardziej optymalny.