Gra pamięciowa, czyli tzw. memory lub jeszcze krócej memo, to świetne gry nie tylko dla dzieci. Rozwijają i ćwiczą pamięć, pozwalają się skoncentrować, skupić uwagę i ćwiczą cierpliwość dziecka. Gry memo można kupić w każdym sklepie z zabawkami, księgarni czy w wielkim hipermarkecie, ale można też w prosty sposób zrobić je samodzielnie. Takie domowe memo jest o tyle lepsze, że dostosowujemy je do potrzeb i możliwości dziecka, możemy wypisać na karteczkach słowa, które chcemy, by dziecko poznało, imiona najbliższej rodziny, cyfry bądź litery alfabetu lub nazwy zwierząt. Jeśli są to malutkie dzieci, to możemy zamiast słów narywać lub nakleić obrazki. My uczymy się samodzielnego czytania, więc mamy słowa.
My wybraliśmy nazwy osób, czyli mama, tata itd., imiona oraz nazwy zwierząt.
Robienie memory zaczynamy od podzielenia kartki technicznej na 12 równych części.

Teraz piszemy na dwóch polach kartki tą samą nazwę np. mama - mama. Tak, żeby było sześć par.

Tabelkę rozcinamy po liniach, a każde z kategorii możemy podzielić i schować do koperty. My tak zrobiliśmy, każdą kopertę nazwaliśmy i wpięliśmy do segregatora, żeby kartoniki do gry pamięciowej się nie pogubiły.


Jak grać w memory? Zestaw kartoników, czyli w przypadku jednej kartki 12 kartoników (6 par) kładziemy napisem/obrazkiem do stołu. Tak, żeby nie było widać napisów. Mieszamy je.

Teraz zadaniem dziecka jest odkrywanie po dwa kartoniki. Jeśli dziecko odkryje parę, czyli np. dwa napisy mama, wówczas zbiera, albo zostawia je odsłonięte na stole. Jeśli prasującej pary nie uda się odkryć np. mama - tata, wówczas dziecko zakrywa kartoniki i odkłada na te samo miejsce, z którego je wzięło. Gra trwa do momentu odsłonięcia wszystkich kartoników i znalezienia par.

Grę memory możemy też wykorzystać na inny sposób, ale dalej zostając w kontekście gry pamięciowej. Z danego zestawu, bądź zestawów słów/obrazków wybieramy po jednym wyrazie. Mogą to być takie słowa/obrazki, jak te, które są widoczne na poniższym zdjęciu, które my wybraliśmy:

Wyrazy układamy jeden obok drugiego, czytamy je na głos, dziecko po nas powtarza. Powtarzamy jeszcze raz, by dziecko zapamiętało kolejność ułożonych po sobie słów. Teraz prosimy, by dziecko odwróciło się plecami do wyrazów lub zawiązujemy dziecku oczy. W tym czasie zabieramy jeden wyraz/obrazek.

Dziecko odwraca się do wyrazów i ma za zadanie powiedzieć co leżało w pustym teraz miejscu. Jakie to było słowo bądź obrazek. Gra toczy się dalej, do momentu schowania, a następnie odgadnięcia przez dziecko wszystkich kartoników.