Baza danych jest oddzielną aplikacją, która przechowuje kolekcję danych. Wszystkie bazy danych posiadają jeden lub więcej interfejsów API, które służą do tworzenia, operowania, zarządzania, przeszukiwania i replikacji przechowywanych w nich danych.
Bazy danych składają się z tabel, kolumn i wierszy w których przechowuje się informacje.
Najczęściej znanymi rodzajami baz danych są samodzielne systemy bazodanowe, takie jak MYSQL, Oracle, MS SQL, PostgreSQL.
Bazy danych idealnie sprawdzają się w sytuacji, gdy mamy do czynienia z dużymi i rozbudowanymi zasobami informacji. Informacji które chcemy przenieść do zasobów elektronicznych. Maja one dużą przewagę w porównaniu do tradycyjnych metod składowania danych np. w papierowych teczkach. W elektronicznej bazie danych można w szybki sposób znaleźć interesującą nas informację lub wydobyć tylko część danych z zasobów bazy.
Najpopularniejszym rodzajem baz danych jest relacyjna baza danych. W tego typu bazie między danymi zachodzą relacje czyli dane mają ze sobą powiązania. W relacyjnej bazie danych poszczególne dane są porozdzielane na tabele, a nie że wszystko jest w jednym miejscu. Dzięki temu, gdy chcemy coś zmienić, nie trzeba przebudowywać całej bazy, tylko jej część.
Przykładem programu w którym możemy stworzyć relacyjną bazę danych jest program Access, który wchodzi w skład popularnego pakietu instalacyjnego MS Office. Można to również zrobić w jego darmowej alternatywie, czyli programie Base z pakietu LibreOffice, który wcześniej opisywałem jak stworzyć nową bazę danych.