pytanie zadane 5 sierpnia 2015 w Kuchnia przez użytkownika anonimowy
Czym można jeszcze słodzić napoje lub wypieki poza białym cukrem?

1 odpowiedź

odpowiedź 5 sierpnia 2015 przez użytkownika

Biały cukier jak wiadomo nie za wiele wnosi nam wartości do organizmu, więc można zastąpić wieloma innymi równie słodkimi (jak nie bardziej słodszymi) produktami. Należą do nich:

* KSYLITOL - cukier brzozowy, który ma działanie przeciwpróchnicze, mogą go stosować również diabetycy. Nadaje się on do jasnych deserów. Nie ulega krystalizacji, można go zastępować jako cukier puder (po zmieleniu). Nie fermentuje przez co zapobiega rozwojowi grzybów czy drożdży. Co ważne posiada dwa razy mniej kalorii niż biały cukier, ale trzeba pamiętać, że zbyt duża jego ilość powoduje biegunki. 

* STEWIA - roślina uprawna

stewia w doniczce

Cukier można również zastąpić wieloma innymi produktami, prócz stewii i ksylitolu. Cukier zastąpić można np.:

a) zagęszczonym sokiem z agawy - jest to syrop o jasnożółtym kolorze i ma neutralny smak. W jego składzie jest głównie cukier owocowy (90%), który z łatwością jest przetwarzany w energię w naszym ciele. Jest on mniej kaloryczny niż biały cukier: 308 kcal na 100 g soku, a cukier 400 kcal na 100 g. I jest słodszy o 25%.

b) syropem klonowym - ma jasnobrązowy kolor. Można go używać również do wypieków i wtedy nadaje im delikatny, karmelowy aromat. W 100 g syropu jest 30% mniej sacharozy niż w białym cukrze, ale jest równie słodki.

c) zagęszczonym sokiem jabłkowym i gruszkowym - ma czerwono-złotą barwę. Przy wypiekach nadaje im owocowo-kwaskowaty smak. Jest mniej słodki niż cukier biały.

d) miodem - naturalny słodzik. Najlepszy do słodzenia i wypieków jest miód kwiatowy (produkowany z nektaru kwiatów) i miód leśny (produkowany ze spadzi).

e) cukrem trzcinowym - ma brązowy kolor i produkuje się go z czystego, zagęszczonego i sproszkowanego soku z trzciny cukrowej. Jest on bardzo zdrowy, zawiera dużo składników mineralnych i witamin. Jest tylko nieco mniej słodki niż biały cukier i ma korzenny aromat.

f) melasą - to syrop zawierający od 40 do 60% cukru, witaminy i składniki mineralne. 

g) syrop miętowy - jak nazwa wskazuje, zrobiony jest z dodatkiem mięty.


Jeśli chodzi o melasę, to wyróżnić można:

melasę buraczaną - to odpad przy produkcji białego cukru, który ma wysoką wartość odżywczą, dużo witamin, mikroelementów i niższy niż cukier indeks glikemiczny. Jego barwa jest ciemna, a w smaku jest on karmelowy. Nadaje się idealnie do polewania naleśników czy innych słodkich placków. 

- melasę kukurydzianą - jest jaśniejsza od buraczanej, a powstaje z przetworzonych ziaren kukurydzy na skrobię. 

Do słodzenia używać można jeszcze słodów.

Słód jęczmienny - składa się z maltozy i zawiera dużo witamin z grupy B, witaminę PP, wapń, fosfor, potas i sód. Nadaje się do ciast, placków i innych słodkich wypieków.

Słód orkiszowy - zawiera dużą ilość cukrów złożonych, trawionych dłużej niż cukry proste. 

Słód ryżowy - najmniej słodki ze wszystkich słodzików. Produkuje się go z brązowego ryżu. Zawiera m.in. magnez, żelazo, cynk. Idealny do dań słodkich. 


Ksylitol jest bezpieczny dla diabetyków i osób z insulinoopornością i ma o połowę mniej kalorii niż cukier spożywczy. Ma on również korzystny wpływ na mineralizację szkliwa i kości, a prócz tego poleca się go młodzieży w okresie wzrostu i osobom starszym, które szczególnie muszą dbać o kości. 

Cukier biały można też zastąpić erytrytolem, który dodatkowo ma zerowy indeks glikemiczny (jedna łyżeczka dostarcza 1 kcal). 

Ksylitol Erytrytol Biały cukier
kalorie w 100 g 190 20 386
indeks glikemiczny niski niski wysoki
minerały korzystne korzystne niekorzystne
próchnica hamuje hamuje wzmacnia

komentarz 3 lipca 2021 przez użytkownika anonimowy
najlepiej w ogóle nie używać cukru
...