Metoda Przyłubskich dotyczy nauki czytania i jest metoda analityczno-syntetyczna o charakterze funkcjonalnym.
Bardzo ważna w ogólnym procesie nauki czytania jest funkcja wzrokowa oraz słuchowa, kinetyczna i ruchowa. Przyłubscy wprowadzili ogniwo pośrednie, jakim jest sylaba oraz elementy metody globalnej. W tym czasie dziecko poznaje całościowo określone wyrazy, a później rozpoznaje je spośród innych. Pole czytania dziecka rozszerza wprowadzenie sylaby. Dzieli się ona na:
- analizę: wyraz-sylaba-głoska
- syntezę: głoska-sylaba-wyraz
W metodzie Przyłubskich punkt wyjścia zawsze stanowi wyraz, który dziecko zna, a nie sama litera. Dziecko zapamiętuje obrazy graficzne wyrazu i odczytuje je w całości. Stosowanie metody globalnej pomaga dziecku zrozumienie symbolu w zapisie graficznym wyrazu oraz poszerza jego pole czytania. By w pełni dziecko nauczyło się czytać tą metodą muszą zostać spełnione następujące warunki:
1. Nazywanie głosek w nagłosie lub wygłosie
2. Budowanie schematu dźwiękowego - zapoznanie z literami
3. Prawidłowy rozwój procesów poznawczych: percepcja-myślenie-mowa
Jeżeli wprowadzamy nową literę, to wprowadzanie każdej z nich musi odbywać się wg poniższego schematu:
* omówienie ilustracji, gdzie główny wyraz musi zaczynać się wprowadzaną głoską,
* zwrócenie uwagi na podstawowy wyraz, z którego wydziela się pierwszą głoskę, by utożsamić ją z wprowadzaną literą,
* analiza i synteza słuchowa oraz wprowadzenie schematu i modelu,
* wyodrębnienie pierwszej głoski i szukanie jej w innych wyrazach,
* wycięcie nowej litery z alfabetu ruchomego,
* rozpoznawanie nowej litery wśród innych liter.